Warisan Budaya India
Kumpulan etnik terkecil antara tiga
kumpulan etnik utama di negara ini, kaum India merangkumi 10 peratus
populasi. Kebanyakan berasal daripada pendatang dari Selatan India yang
berbahasa Tamil, yang datang ke Malaysia sewaktu zaman penjajahan
British dahulu. Mereka datang ke sini untuk mencari kehidupan yang lebih
baik, luar daripada sistem kasta yang diamalkan di India. Kebanyakan
beragama Hindu, mereka turut membawa budaya mereka yang unik.
Masyarakat India merupakan etnik ketiga
terbesar di Malaysia dan juga salah satu kaum yang telah menyumbang ke
arah pembentukan sebuah masyarakat majmuk di negara kita. Seperti
masyarakat lain, masyarakat India juga kaya dengan ciri-ciri kebudayaan
mereka dan masih mengekalkan kebudayaan tersebut sehingga kini. Adat
resam yang diamalkan oleh masyarakat India mempunyai banyak persamaan
dengan kebudayaan masyarakat Melayu. Ini jelas terlihat dalam aspek
kelahiran dan perkahwinan. Masyarakat India terdiri daripada pelbagai
suku kaum, justeru itu maklumat berikut hanya memaparkan adat resam
masyarakat India secara umum.
Tanda Hormat
Mereka menyapa dengan sebutan "vanakam"
dan sentiasa bertanyakan tentang kesihatan, kerja, perniagaan atau
sebagainya. Tetamu sentiasa dijamu minuman atau makanan dan mesti sudi
menerima hidangan dengan baik sebagai tanda hormat kepada tuan rumah.
Jika menerima sesuatu, elok digunakan tangan kanan sebagai tanda
kebaikan dan kesyukuran.
Peranan Keluarga
Keluarga amat penting dalam masyarakat
Tamil. Meskipun bapa memainkan peranan utama tetapi ibu adalah paling
dihormati yang dianggap mulia. "Ibu adalah umpama Tuhan" dan anak
perempuan pun dipanggil "amma" seperti seorang ibu. Penjagaan anak
perempuan amat diberi perhatian.
Perkahwinan
Seorang suami pula adalah "Tuhan bagi
isterinya" dan mesti sentiasa dihormati. Oleh itu proses perkahwinan
ditentukan oleh seorang ketua agama yang membuat tilikan masa bertuah
serta reaksi pasangan berkahwin. Masa amatlah penting bagi segala acara
dan upacara untuk mengelakkan berlakunya mala petaka ataupun nasib
buruk. Untuk mengelakkan dari keadaan buruk maka biasanya perkahwinan
dilakukan pada waktu tengah malam atau matahari akan naik. Upacara
perkahwinan dilakukan di rumah pengantin perempuan ataupun di kuil oleh
seorang ketua agama. Pada satu kawasan empat segi di kuil itu, sami akan
menyalakan api dan menyembah Tuhan untuk menyaksikan perkahwinan
tersebut.
Sewaktu Mengandung
Adat Valaikaappu dilakukan ketika
kandungan sulung wanita hamil menjangkau usia tujuh hingga sembilan
bulan. Wanita hamil tersebut akan dipakaikan sebentuk gelang tangan baru
yang dikenali sebagai Suulkaappu. Suul bermaksud `kandungan ibu” dan
Kaappu pula bermaksud 'perlindungan'. Gelang ini dipakai bertujuan untuk
melindungi bayi di dalam kandungan daripada kesukaran semasa bersalin.
Gelang tangan yang dipakaikan dalam
upacara ini terdiri daripada beberapa jenis iaitu gelang kaca,
pancalogam dan emas mengikut kemampuan masing-masing. Setelah anak
dilahirkan, gelang tangan emas tersebut akan dileburkan untuk dibuat
perhiasan bagi bayi tersebut dan akan dipakaikan pada hari pemberian
nama.
Pada hari upacara dilakukan, hadiah
kepada wanita hamil tersebut yang dikenali sebagai ciir diatur ke dalam
dulang yang mempunyai bilangan ganjil. Hadiah ini termasuk barang kemas,
sari, gelang tangan, serbuk kumkum, kunyit, buah-buahan, sirih pinang,
sikat dan cermin serta pelbagai manisan. Hadiah di dalam dulang ini akan
diletak di ruang tamu dan seterusnya upacara memandikan wanita hamil
tersebut diadakan. Upacara ini juga dikenali sebagai mutugu niir
(kulittal). Wanita hamil tersebut didudukkan di bilik mandi dan
dimandikan dengan air seperti air susu, air kunyit, air kelapa muda, air
mawar dan bunga-bungaan. Setelah mandi, wanita hamil tersebut akan
dihias seperti pengantin dan seterusnya akan dikalungkan dengan kalungan
bunga oleh suaminya.
Wanita hamil tersebut dipakaikan dengan
sari perkahwinan atau sari baru yang dibeli oleh ibu bapanya dan
didudukkan di ruang tamu. Seterusnya lampu minyak kuttu vilakku
dihidupkan sebagai memohon restu Tuhan dan sebagai memulakan upacara.
Berbagai makanan juga disediakan khas bagi wanita hamil tersebut seperti
pelbagai jenis nasi, kuih muih, buah-buahan dan bunga-bungaan.
Semasa Bersalin
Waktu kelahiran adalah penting bagi
masyarakat India di mana ia akan dicatat dengan tepat bagi menentukan
bintang bayi mengikut almanak Hindu. Bintang bayi ini akan menentukan
mental, fizikal dan rohani bayi sehingga dewasa.
Kelahiran
Kelahiran seorang bayi adalah acara penting keluarga dan masyarakat. Semua saudara mara dimaklumkan apabila lahir seorang bayi. Selama 16 hari selepas lahir keluarga tidak boleh melakukan sebarang upacara agama. Pada hari ke 16 upacara penting diadakan untuk menamakan anak. Rumah akan dihiasi cantik, buaian dihiasi dan jiran-jiran dijemput bersama meraikannya.
Nama seorang anak didapati dari almanak
Hindu mengikut bintang dan hari kelahirannya. Seorang ketua agama akan
ditanyakan untuk mencari nama bertuah itu mengikut aksara bintangnya.
Ketika menamakan, bayi itu dipangku oleh orang tua satu persatu sambil
menyanyikan doa agama oleh kaum wanita. Selepas itu, saudara mara yang
hadir akan memberinya gelang untuk dipakaikan sebagai tanda selamat.
Pada hari ke 30, bayi itu dibawa ke kuil dan upacara diadakan dengan doa
selamat.
Potong Tali Pusat
Tali pusat yang dipotong akan ditanam
bersama uri dan tembuni di sekitar kawasan rumah bersama duit tembaga,
serbuk kunyit, garam dan pinang. Bahan-bahan ini dimasukkan bersama
untuk mengelak dari dikorek oleh binatang liar dan tidak digunakan oleh
ahli sihir.
SELEPAS KELAHIRAN
Menyapu Madu
Bayi yang baru dilahirkan juga akan
disapu madu bercampur minyak sapi pada lidahnya. Di samping madu, air
gula juga boleh digunakan. Minyak savvennai yang merupakan campuran
minyak bijan, minyak lenga dan mambu juga kadangkala digunakan. Kegunaan
minyak ini dipercayai boleh membawa kecantikan dan supaya bayi tidak
diserang sebarang penyakit. Madu pula dikatakan dapat melembutkan lidah
bayi dan memudahkan bayi bertutur.
Setitik minyak bijan yang dicampur dengan
sedikit susu ibu dan disapu ke mulut bayi akan bertindak menjadi
pelawas dalam sistem penghadaman dan membantu tumbesaran bayi tersebut.
Membawa Bayi Pulang Ke Rumah
Bayi yang dilahirkan di hospital akan
dibawa pulang ke rumah pada hari ketiga, kelima, ketujuh dan sebagainya
iaitu pada bilangan hari ganjil. Sebelum bayi dibawa masuk ke rumah
upacara aalati dilakukan. Ia bertujuan untuk mengelakkan bala atau
sebarang malapetaka dari pada berlaku.
Bagi upacara aalati ini, dulang yang
mengandungi serbuk kunyit, kapur sirih yang dicairkan, arang, sirih dan
kapur barus yang dinyalakan diangkat dan diputar tiga kali mengikut arah
jam dan juga lawan jam. Dulang juga dilambai sebanyak tiga kali.
Seterusnya para cumanggali akan mencelupkan ibu jarinya ke dalam dulang
tersebut dan mencalitkan ke dahi ibu dan anak. Setelah ibu dan anak
masuk ke dalam rumah, isi dulang aalati dibuang.
Mandi Selepas Bersalin
Apabila bayi dan ibu kembali ke rumah,
mereka diasingkan dari ahli keluarga yang lain di sebuah bilik khas yang
sentiasa dijaga kebersihannya. Bagi dua minggu pertama, orang luar
dilarang melawat mereka kecuali untuk tujuan perubatan.
Jika proses bersalin secara pembedahan,
ibu yang baru bersalin tidak dibenarkan mandi selama dua minggu atas
sebab-sebab kesihatan akibat fizikal ibu yang lemah kerana pembedahan
dan kesan kelahiran. Bagi ibu yang bersalin normal, si ibu akan mandi
selang sehari selepas bersalin.
Bayi pula kebiasaanya dimandikan pada
waktu tengah hari oleh seorang wanita yang berpengalaman. Mandian ini
dilakukan dengan menyiram ke seluruh badan bayi dengan menggunakan air
suam yang kadangkala dicampur dengan bahan-bahan herba. Ia bertujuan
untuk mengelak penyakit sawan atau kuning. Susu juga digunakan sebagai
bahan utama untuk melembutkan kulit bayi.
Ketika bayi dimandikan, urutan perlahan
dilakukan pada tubuh bayi dan tulang belakang bayi supaya tidak bengkok.
Bagi tujuan kecantikan, hidung, kening dan telinga turut diurut.
Beberapa bahan seperti serbuk kunyit, minyak bijan, kas-kas dan kacang
hijau yang ditumbuk digunakan sebagai pembersih badan bayi bertujuan
untuk mengelakkan penyakit kulit dan melicinkan kulit bayi. Selesai
dimandikan, bayi ditonggengkan dengan mengangkat kedua belah kaki sambil
menepuk bahagian punggung untuk mengeluarkan kahak. Setelah itu bayi
diasapkan dengan asap kemenyan, dan disapu dengan bedak yang diperbuat
dari tepung beras supaya tidak dihinggapi ruam. Akhir sekali bayi akan
dibedung dengan kain bertujuan untuk meluruskan anggota badan bayi.
Mendodoi Bayi
Upacara penting dalam masyarakat India
ialah amalan mendodoi. Upacara ini juga dikenali sebagai taalaattu
bermaksud penggoyangan lidah. Upacara dimulakan dengan ucapan aaraaro
aariraro atau cerita-cerita nasihat. Ia bertujuan agar bayi tersebut
menjadi seorang yang berguna. Namun amalan ini semakin berkurangan
dilakukan dan hanya diamalkan oleh generasi tua sahaja.
Memberi Nama
Sebaik sahaja bayi berusia enam belas
hari, upacara pemberian nama dilakukan. Ia dilakukan dengan memasukkan
bayi ke dalam buaian dan dikendalikan oleh ahli keluarga yang tertua
yang arif tentang agama dan perkara yang berkaitan dengan dewa-dewa.
Nama-nama yang dipilih lazimnya
berdasarkan almanak dengan mengikut tarikh kelahiran bayi. Nama-nama
tokoh sejarawan, nenek moyang serta yang berkaitan dengan agama Hindu
juga dipilih bagi bayi tersebut kerana nama yang dipilih ini akan
mempengaruhi perwatakannya kelak.
Sumber: Perpustakaan Negara Malaysia, http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/budaya/5729-warisan-budaya-india.html
No comments:
Post a Comment